Економіка

Загальний огляд економіки Друк

ПРОМИСЛОВІСТЬ

Миколаївська область – один з високорозвинених індустріальних регіонів України.

Для промислового комплексу області характерна висока концентрація підприємств в південному (машинобудування (у т.ч. суднобудування), кольорова промисловість, харчова промисловість) та північному регіонах (електроенергетика, машинобудування, добувна промисловість). В загальнодержавному поділі на частку промислового комплексу області припадає 2,5% реалізованої промислової продукції.

На Миколаївщині виробляється у натуральному виразі (у % до обсягів України):

100% - глинозему та газових турбін;

понад 80% – шкір з нецілих шкур великої рогатої худоби без волосяного покриву та соку апельсинового;

близько 70% установок для кондиціювання повітря;

понад половину – пюре та пасти томатної;

близько 50% – суміші соків фруктових та овочевих;

понад 40% чіпсів, соку томатного, електродвигунів змінного струму;

понад третину - молока та вершків згущених;

12% - електроенергії.

ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИЧНА ГАЛУЗЬ

Миколаївська область входить до п’ятірки областей України, в яких виробляються найбільші обсяги електроенергії, насамперед за рахунок розміщення на території області потужностей ВП «Южно-Українська АЕС».

Крім того, виробництво електричної енергії в області здійснюється також вітряними та сонячними електростанціями, малими гідроелектростанціями, ПрАТ «Миколаївська ТЕЦ», окремими когенераційними установками.

Завдяки наявності сприятливих природно-кліматичних умов для розвитку альтернативної енергетики останніми роками практично по усій території області побудовано низку вітроелектростанцій та об’єктів геліоенергетики різної потужності.

ХАРЧОВА ПРОМИСЛОВІСТЬ

Підприємствами харчової промисловості виробляється понад третину промислової продукції області.

Найбільш потужними підприємствами галузі є ТОВ «Сандора» (виробництво соків, газованих вод, снеків), молокопереробні підприємства (ПрАТ «Лакталіс Миколаїв», ТДВ «Баштанський сирзавод», ПрАТ «Первомайський молочноконсервний комбінат», ПАТ «Веселинівський завод сухого знежиреного молока»), Миколаївське відділення ПрАТ «АБІНБЕВ ЕФЕС УКРАЇНА» (виробництво пива), ФГ «Органік Сістемс» (переробка томатів), виноробні підприємства (АТ «Коблево», ТОВ «Миколаївський коньячний завод») та ін.

МАШИНОБУДІВНА ГАЛУЗЬ, СУДНОБУДУВАННЯ

Провідним підприємством галузі є ДП НВКГ «Зоря»-«Машпроект», що виготовляє багатопрофільні газотурбінні двигуни, які використовуються для обладнання кораблів та суден, транспортування природного газу та виробництва електроенергії. Машинобудівні підприємства області здійснюють виробництво широкого спектру продукції цивільного та військового призначення: ПрАТ «Завод «Фрегат» (дощувальні машини), ДП «Миколаївський бронетанковий завод» (бронетехніка), АТ «Завод «Екватор» (кліматичне обладнання), ТОВ «Техноторг-Дон» (сільськогосподарська техніка), ТОВ «Артіль лтд» (верстати) тощо.

Також важливим напрямом економічного розвитку регіону є суднобудування. Суднобудівні підприємства області здійснюють будівництво та ремонт суден і військових кораблів різної водотоннажності для вітчизняних та іноземних замовників (ВП «Суднобудівно-судноремонтний завод ТОВ СП «Нібулон», ТОВ «Суднобудівний завод «Океан», ДП «Миколаївський суднобудівний завод», Миколаївська верф ТОВ «Смарт Меритайм Групп», ТОВ «Верф Чорноморські яхти», ТОВ «ЮСК сервис» та ін.).

МЕТАЛУРГІЯ ТА ОБРОБЛЕННЯ МЕТАЛУ

Найбільшим виробником металургійної продукції в області є ТОВ «Миколаївським глиноземний завод» - одне з найпотужнішим підприємств кольорової металургії в Європі. Підприємство здатне виробляти понад 1,7 млн тонн глинозему на рік.

Також здійснююють виробництво металургійної продукції ТОВ «Сервісний центр «Металург» та Дочірнє підприємство ТДВ «Первомайськ­дизельмаш» «Ливарний завод» (литво), ПрАТ «Завод «Фрегат» (дорожні огорожі), ТОВ «Завод «Промстан» (металоконструкції) та ін.

СІЛЬСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО

Загальна площа сільськогосподарських угідь дорівнює 2 мільйонам гектарів, 1,7 млн.га з яких - орні землі, або 5,0% ріллі України.

Питома вага області у виробництві сільськогосподарської продукції держави понад 3,0%. Виробнича структура сільського господарства - рослинницько-тваринницька.

ТРАНСПОРТ

Географічне розташування Миколаївського транспортного вузла на шляху транспортування вантажів із заходу на схід обумовлює його роль, як інтермодального центру з економічно вигідними схемами пересування вантажних потоків.

Область має розгалужену транспортну систему. Довжина автомобiльних шляхiв загального користування становить понад 4,8 тис.км.

Через область проходять:

три міжнародні автомобільні транспортні коридори (Євразійський із проходженням по Україні Одеса – Миколаїв – Херсон –Джанкой–Керч; ЧЕС із проходженням по Україні Рені – Ізмаїл – Одеса – Миколаїв –Херсон – Мелітополь – Бердянськ – Маріуполь – Новоазовськ; Балтійське море – Чорне море з проходженням по Україні Ягодин –Ковель – Луцьк – Тернопіль – Хмельницький – Вінниця – Умань – порти Чорного моря), а також автомобільні шляхи державного значення:

М-05 (Е95) Київ-Одеса,

М-13 Кропивницький - Платонове (на м. Кишинів),

М-14 Одеса - Мелітополь - Новоазовськ (на м. Таганрог),

Н-24 Благовіщенське-Миколаїв (через м. Вознесенськ),

Н-11 Дніпро - Миколаїв (через м. Кривий Ріг),

Н-14 Олександрівка – Кропивницький – Миколаїв.

На території області знаходиться 46 залізничних станцій. Основним залізничним вузлом області є обласний центр м. Миколаїв, вузлова вантажно-пасажирська залізнична станція розташована на перетині ліній Долинська -Миколаїв-Вантажний та Одеса-Херсон.

Також на території області розташовано великі залізничні вузли: Снігурівка, Підгородна.

Експлуатаційна довжина магістралей залізничних шляхів загального користування становить 700 км, із них 37 % - електрифікованих. Експлуатаційна довжина залізничних колій загального користування —28,9 км шляхів на 1 тис. км2 території.

Аеропорт «Миколаїв» входить до числа найбільш великих аеропортів півдня України. Аеропорт включає в себе пасажирський термінал, розрахований на обслуговування 430 пасажирів за годину, з пропускною спроможністю – 45 літаків на день та максимальним пасажирообігом 226 тис. пасажирів на рік; вантажний термінал, розрахований на обслуговування 100 т вантажу.

Характер транспортних потоків – пасажирський і вантажний, рейси – регулярні та чартерні.

Наявність водних артерій та приморське розташування території зумовили значний розвиток морського та річкового транспорту.

Три морських, один річковий порти, низка потужних перевантажувальних терміналів складають єдиний Бузько-Дніпровський морський транспортний вузол на північному узбережжі Чорного моря. Навігація в акваторіях портів триває цілий рік.

Миколаївський морський порт серед портів України за обсягами перевалки вантажів входить до трійки лідерів.

Послуги з лоцманського проведення суден в усіх портах України надає миколаївське підприємство філія «Дельта лоцман» ДП «Адміністрація морських портів України».

ІНФРАСТРУКТУРА ЗВ’ЯЗКУ

Послуги електрозв’язку в Миколаївській області надає Миколаївська філія ВАТ «Укртелеком». Нині по області стабільно працюють 469 телефонних станцій загальною ємністю 304,5 тис. номерів.

Розширено обласний вузол мережі Інтернет, що значно збільшило швидкість передачі даних, відкрито Інтернет-кафе в обласному центрі і в районах. Нині надання послуг доступу до зазначеної мережі забезпечується у всіх районах області. Рівень забезпечення населення мобільним зв’язком високий. Основними операторами мобільного зв’язку в області є Київстар, Vodafone Україна та lifecell, які разом займають понад 97,5 % ринку мобільного зв'язку в Україні.

Діюча мережа об’єктів поштового зв’язку Миколаївської дирекції складається з 7 центрів поштового зв’язку, до складу яких входить 14 цехів обслуговування споживачів, 340 об’єктів поштового зв’язку, в тому числі: 80 міських, 223 сільських, 3 сезонних, 34 пересувні відділення поштового зв’язку, а також Цех перевезення пошти.

Опубліковано: Понеділок, 10 квітня 2023